Regulamin organizacyjny GOPS
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ADAMÓWCE
Na podstawie § 7 pkt 5 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Adamówce stanowiącego załącznik do uchwały nr 111/23/2019 Rady Gminy Adamówka z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Adamówce oraz zarządzenia nr 38/2018 Wójta Gminy Adamówka z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Adamówce oraz w związku z art. 9 § 2 i 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2018 r., poz. 917 z poźn. zm.).
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Adamówce jest dokumentem określającym szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych oraz zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w nich zatrudnionych.
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
- Gminie – należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium Gminy Adamówka,
- Wójcie – należy przez to rozumieć wójta gminy Adamówka
- Wojewodzie – należy przez to rozumieć wojewodę Podkarpackiego
- Ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Adamówce
- Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Adamówce
- Głównym księgowym – należy przez to rozumieć Głównego Księgowego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Adamówce
- Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Adamówce na podstawie umowy o pracę,
- Regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy regulamin organizacyjny
§2
- Ośrodek jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego utworzoną zarządzeniem nr 2/90 Naczelnika Gminy w Adamówce z dnia 30 marca 1990 r. w sprawie utworzenia Ośrodka Pomocy Społecznej w Adamówce.
- Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Statutu, Regulaminu i będących z nimi w zgodzie zarządzeń wewnętrznych Kierownika.
§3
- Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową, powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej.
- Ośrodek realizuje zadania określone ustawą z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508) oraz określone innymi ustawami w tym zadania własne gminy oraz zadania zlecone gminie zgodnie z upoważnieniami udzielonymi odpowiednio przez Wojewodę Podkarpackiego, Radę Gminy Adamówka i Wójta Gminy Adamówka.
- W celu realizacji zadań pomocy społecznej, Ośrodek współpracuje na zasadzie partnerstwa z samorządami lokalnymi, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, placówkami służby zdrowia, kościołami i związkami wyznaniowymi, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi i prawnymi realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej.
- Działalność Ośrodka finansowana jest ze środków własnych gminy, dotacji oraz środków pozabudżetowych.
- Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Adamówka.
- Nadzór nad realizacją zadań zleconych sprawuje Wojewoda.
- Obszarem działania Ośrodka jest Gmina Adamówka.
Rozdział II
Kierownictwo Ośrodka
§4
- Ośrodkiem kieruj e i reprezentuj e go na zewnątrz Kierownik zatrudniany przez Wójta Gminy.
- W przypadku nieobecności Kierownika, Ośrodkiem kieruje pracownik upoważniony przez Kierownika.
§5
Kierownika zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Adamówka oraz wykonuj e wobec niego inne czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
§6
Gospodarkę finansową Ośrodka prowadzi Główny Księgowy i jest za nią odpowiedzialny.
Rozdział III
Struktura Organizacyjna Ośrodka
§7
- Strukturę organizacyjną GOPS tworzy Kierownik i podlegli mu pracownicy.
- Struktura organizacyjna GOPS jest typu liniowego, wszyscy pracownicy są bezpośrednio podporządkowani Kierownikowi.
- W skład Ośrodka wchodzą następujące sekcje przedstawione w schemacie, który jest załącznikiem nr 1:
- sekcja pomocy środowiskowej i świadczeń
- sekcja świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego
- sekcja świadczeń wychowawczych, świadczenia „Dobry Start” i Karty Dużej Rodziny
- sekcja asysty rodzinnej
- główny księgowy
- Pracownicy wszystkich sekcji oraz główny księgowy podporządkowani są bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
- Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Ośrodka wykonuje Kierownik.
- Liczbę stanowisk pracy i plan obsad etatowych dla poszczególnych komórek organizacyjnych ustala Kierownik Ośrodka.
Rozdział IV
Zasady organizacji pracy Ośrodka
§8
- W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie powierzonych zadań.
- Sekcje zobowiązane są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań Ośrodka.
- Do podpisu Kierownika Ośrodka zastrzeżone są następujące dokumenty:
- zarządzenie wewnętrzne,
- decyzje w sprawach osobowych wszystkich pracowników,
- sprawozdanie finansowe Ośrodka,
- inne sprawozdania, gdzie wymagany jest podpis Kierownika,
- dokumenty w sprawach o charakterze zasadniczym dla działalności Ośrodka,
- korespondencja wychodząca z Ośrodka z wyjątkiem korespondencji, do której Kierownik upoważnił inne osoby,
- inne dokumenty określone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
- Dokumenty niezastrzeżone do podpisu Kierownika Ośrodka podpisują:
- upoważnione osoby przez Kierownika Ośrodka,
- główny księgowy,
- inni pracownicy realizujący samodzielne zadania, zgodnie z ustalonym zakresem działania lub szczególnym upoważnieniem Kierownika Ośrodka.
- Projekty zarządzeń wewnętrznych są opiniowane i podpisywane przez Kierownika Ośrodka.
- Każde zmiany w Regulaminach powinny być przedstawione do oceny prawnej.
- Kierownika Ośrodka prowadzi rejestr zarządzeń.
- Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika ustala Regulamin Pracy Ośrodka.
- Warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą ustala Regulamin Wynagradzania Ośrodka.
- Zakres świadczeń socjalnych określa Regulamin korzystania ze świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zatwierdzony zarządzeniem nr 4 Wójta Gminy Adamówka z 10 lutego 2011 roku.
Rozdział V
Zakres obowiązków i uprawnień kierownika i pracowników Ośrodka
§9
- Do podstawowych obowiązków i uprawnień Kierownika Ośrodka należy:
- wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji kierownika zakładu pracy w rozumieniu przepisów kodeksu pracy,
- koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań wynikających z uchwały budżetowej, planu finansowego Ośrodka oraz zadań własnych gminy i zadań zleconych na podstawie ustaleń przekazanych przez Wojewodę,
- podejmowanie czynności związanych z zaciąganiem zobowiązań dotyczących obciążenia, zbywania, sprzedaży na warunkach określonych treścią pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta,
- kierowanie podległymi pracownikami i organizowanie pracy,
- planowanie pracy, przydzielanie zadań i stałe doskonalenie metod pracy,
- koordynowanie realizacji zadań oraz instruowanie pracowników w zakresie związanym z wykonywaniem przydzielonych im zadań,
- zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy i przestrzegania dyscypliny pracy podległych pracowników,
- dokonywanie określonych ocen pracowników,
- przestrzeganie oraz egzekwowanie przestrzegania przez pracowników obowiązujących przepisów w tym ochrony danych osobowych, bhp i p-poż,
- kontrolowanie stopnia realizacji zadań przez podległych pracowników,
- wydawanie upoważnień i pełnomocnictw pracowników,
- reprezentowanie Ośrodka we wszystkich sprawach dotyczących jego działalności,
- wszystkie decyzje administracyjne w zakresie udzielonego pełnomocnictwa w przedmiocie zadań zleconych gminie oraz zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym i fakultatywnym,
- organizowanie działalności Ośrodka,
- opracowanie projektów, planów, prognoz finansowych w zakresie potrzeb pomocy społecznej,
- prowadzenie zamówień publicznych dla potrzeb Ośrodka:
- przygotowanie zgodnie z ustaloną procedurą odpowiedniej dokumentacji,
- realizacja zamówień publicznych,
- sprawozdawczość.
- racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wykonanie zadań wynikających z opracowanych planów,
- podejmowanie innych decyzji należących do zadań Ośrodka, podpisywanie pism i dokumentów wychodzących z Ośrodka,
- współpraca z Komisjami przy Radzie Gminy Adamówka,
- współdziałanie z istniejącymi na terenie gminy samorządami lokalnymi, instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami o charakterze charytatywnym, fundacjami oraz osobami fizycznymi w realizacji zadań z pomocy społecznej,
- składanie Radzie Gminy Adamówka corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- prowadzenie prawidłowej, zgodnej z przepisami Ośrodka i przepisami prawa, polityki zatrudnieniowo-kadrowej,
- odpowiedzialność materialna za powierzone mienie Ośrodka.
- Do podstawowych obowiązków pracownika należy:
- wykonać pracę sumiennie i starannie, przestrzegać dyscypliny pracy oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy,
- realizacja zadań wynikających z uchwały budżetowej, planu finansowego Ośrodka oraz zadań własnych i zadań zleconych gminy,
- przestrzegać ustawowego w Ośrodku Pomocy Społecznej czasu pracy i wykorzystywać go w sposób jak najbardziej efektywny w pełni poświęcony na pracę zawodową,
- dążyć do uzyskania w pracy jak najlepszych wyników i przejawiać w tym celu odpowiednią inicjatywę,
- dbać o dobro i chronić mienie Ośrodka Pomocy Społecznej oraz używać zgodnie z przeznaczeniem,
- przestrzegać tajemnicy służbowej,
- przestrzegać zasad współżycia społecznego,
- życzliwe traktowanie i pełny wyrozumiałości stosunek do klientów i innych osób, którym udziela informacji,
- przestrzegać obowiązujących przepisów w tym ochrony danych osobowych, zasad bezpiecznej i higienicznej pracy oraz przepisów p. pożarowych.
- Pracownikowi Ośrodka nie wolno, poprzez wykorzystywanie swojego stanowiska lub uzyskanych w związku z pracą informacji, przysparzać lub starać się o przysporzenie sobie, rodzinie lub innym osobom jakichkolwiek korzyści.
- Za nieprzestrzeganie przepisów prawnych i zarządzeń pracownik ponosi odpowiedzialność cywilną, karną i służbową.
- Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka regulują przepisy o pracownikach samorządowych, Regulaminu Pracy, Kodeksu Pracy oraz Ustawa o pomocy społecznej.
Rozdział VI
Zakres działań Ośrodka
§10
Ośrodek realizuje zadania:
- Zlecone Gminie Adamówka – w zakresie ustalonym ustawami i innymi aktami prawnymi zgodnie z porozumieniami, umowami i decyzjami Wojewody;
- Własne Gminy Adamówka – wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. – Dz. U. z 2016 r. poz. 930 ze. zm.) oraz inne zadania przewidziane w odrębnych ustawach lub uchwałach Rady Gminy Adamówka;
- Inne na podstawie upoważnienia udzielonego przez Wójta Gminy Adamówka.
§11
Zadania Ośrodka
Do zadań Ośrodka należy:
- Umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
- Wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokajania niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
- Podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
- Zapobieganie powstawaniu trudnych sytuacji życiowych rodzących zapotrzebowanie na pomoc społeczną.
- Przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą o pomocy społecznej świadczeń.
- Praca socjalna.
- Prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej.
- Analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej.
- Realizacja zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych.
- Rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
- Realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej, innych ustaw lub nowych programów rządowych wynikających z rozeznania potrzeb Gminy.
- Realizacja zadań wynikających z innych ustaw przekazanych do realizacji Ośrodkowi.
§12
Współdziałanie Ośrodka
W wykonaniu zadań określonych w §11 Ośrodek współdziała z organami administracji samorządowej i rządowej, z istniejącymi na terenie organizacjami społecznymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
Rozdział VII
Zakres działania poszczególnych sekcji Ośrodka
§13
Sekcja Pomocy Środowiskowej i Świadczeń
- Pracą Sekcji Pomocy Środowiskowej i Świadczeń kieruje Kierownik GOPS.
- Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością pracowników socjalnych zatrudnionych w terenie.
- Do zadań Sekcji Pomocy Środowiskowej i Świadczeń należy:
- rozpoznawanie i analizowanie potrzeb i sytuacji osoby, rodziny oraz społeczności lokalnej,
- pozyskiwanie pełnej informacji o sytuacji życiowej i rodzinnej osoby potrzebującej pomocy, a także osób zobowiązanych do alimentacji,
- ustalanie przyczyn, w wyniku których osoba lub rodzina znalazła się w sytuacji wymagającej pomocy,
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
- ustalanie planu pomocy,
- podpisywanie kontraktów socjalnych,
- organizowanie i prowadzenie pracy socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy, a przede wszystkim aktywizowanie środowiska lokalnego do podejmowania inicjatyw na rzecz osób wymagających pomocy,
- przygotowanie i opracowanie indywidualnych spraw z wymaganą dokumentacją dla danego środowiska łącznie z przygotowaniem projektu decyzji administracyjnej,
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji oraz sporządzanie sprawozdań zgodnie z aktualnymi przepisami i ustaleniami wewnętrznymi Ośrodka,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenia skutków ubóstwa,
- systematyczne wprowadzanie danych osobowych podopiecznych ze swojego rejonu do programu informatycznego „POMOST Std.” i użytkowanie programu zgodnie z jego przeznaczeniem,
- inicjowanie i organizowanie nowych form pracy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
- zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
- rozpatrywanie form pomocy społecznej osobom zakwalifikowanym do objęcia wsparciem,
- prowadzenie rejestru osób korzystających z różnych form pomocy,
- prowadzenie rejestru wykorzystania środków na zasiłki celowe i w naturze,
- prowadzenie rejestru wykorzystania środków na świadczenia stałe i okresowe z wyszczególnieniem dotacji od Wojewody,
- sporządzanie przez pracowników socjalnych dokumentacji wymaganej do przyznania określonych świadczeń wg zgodności z przepisami prawa i wewnętrznymi ustaleniami,
- sporządzanie list wypłat,
- rozpatrywanie pomocy finansowej dla kombatantów i innych osób uprawnionych zgodnie z obowiązującymi przepisami – sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,
- analiza wykorzystania środków na zasiłki stałe, okresowe, celowe i w naturze oraz dożywianie,
- sporządzanie sprawozdań z realizacji środków na zasiłki stałe i okresowe – CAS
- rozpatrywanie wniosków i kompletowanie dokumentacji w sprawie kierowania do domów pomocy społecznej, domów dziennego pobytu, ośrodków wsparcia,
- współdziałanie z konsultantami Ośrodka, instytucji, organizacjami pozarządowymi i społecznością lokalną w celu zaspokojenia potrzeb środowiska w zakresie pomocy społecznej,
- wprowadzenie danych osobowych świadczeniobiorców do programu informatycznego „POMOST Std.”, w celu przyznawania świadczeń z pomocy społecznej, użytkowanie programu zgodnie z przeznaczeniem oraz sporządzanie i przekazywanie obowiązujących sprawozdań do Urzędu Wojewódzkiego,
- prowadzenie dokumentacji i sprawozdawczości dot. odprowadzania składek społecznych i zdrowotnych do ZUS od wypłacanych przez Ośrodek świadczeń – współpraca z ZUS w tym zakresie,
- przygotowanie projektów decyzji w sprawie świadczeń z pomocy społecznej,
- prowadzenie postępowań w zakresie udzielania pomocy materialnej dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Adamówka,
- przyjmowanie i selekcja oraz wysyłka korespondencji oraz archiwizacja dokumentów w ramach własnej sekcji;
- zestawienie potrzeb w zakresie sprzętu biurowego, art. biurowych, papierniczych, druków itp. niezbędnych w ramach własnej sekcji,
- szczegółowe zadania pracowników socjalnych zawarte są w ich indywidualnych zakresach czynności a należą do nich m.in.:
- realizacja wypłaty dodatku mieszkaniowego oraz dodatku energetycznego dla mieszkańców Gminy Adamówka,
- prowadzenie akt osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, umów o pracę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z przyjmowaniem i zwalnianiem pracowników (prowadzenie rejestru przyjęć i zwolnień pracowników),
- rejestrowanie zwolnień lekarskich i pełna analiza prawidłowości wykorzystania tych zwolnień,
- rejestracja i prowadzenie spraw dotyczących urlopów pracowniczych,
- prowadzenie ewidencji przebiegu pracy zawodowej dla potrzeb przyznania świadczeń związanych ze stażem pracy (dodatki służbowe, nagrody jubileuszowe ^p.X
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników,
- organizowanie i kontrolowanie form zawodowego podnoszenia kwalifikacji pracowników, kursów itp.
§14
Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego
- Pracą Sekcji Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego kieruje Kierownik.
- Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością pracowników sekcji.
- Do zadań Sekcji Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego należy:
- ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu oraz sporządzanie list wypłat,
- przyjmowanie, przygotowywanie wniosków wraz z całą dokumentacją obowiązującą dla poszczególnych świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka,
- prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie ww. świadczeń,
- prowadzenie działań wobec dłużników alimentacyjnych,
- wstrzymywanie lub zawieszanie wypłaty świadczeń,
- weryfikacja świadczeń,
- realizacja zadań, w tym przygotowywanie pełnej dokumentacji do wojewody w zakresie zastosowania przepisów o koordynacji w kwestii ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych,
- przyjmowanie i weryfikacja dokumentacji o dochodzie rodzin korzystających ze świadczeń, wydanych przez pracodawców,
- pozyskiwanie i weryfikacja zaświadczeń o dochodzie wydanych przez właściwy urząd skarbowy,
- posługiwanie się systemem informatycznym stosowanym w urzędach administracji publicznej realizujących zadania w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego, w celu zapewnienia jednolitości stosowania prawa oraz spójności monitorowania świadczeń w zakresie objętym ustawą,
- udzielanie na żądanie właściwych organów wyjaśnień oraz informacji co do okoliczności mających wpływ na prawo korzystania z systemu świadczeń rodzinnych, pielęgnacyjnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych (w zakresie określonym w ustawie) osób oraz członków ich rodzin do celów ustalenia uprawnień do świadczeń rodzinnych, pielęgnacyjnych i świadczeń funduszu alimentacyjnego,
- przygotowywanie decyzji o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń,
- przygotowywanie tytułów wykonawczych o egzekucji nienależnie pobranych świadczeń w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
- gromadzenie informacji niezbędnych do podjęcia postanowienia o umorzeniu kwot nienależnie pobranych świadczeń w całości lub w części, odroczeń terminu płatności, rozłożenia na raty, jeżeli zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności dotyczące sytuacji rodziny,
- sporządzanie zapotrzebowania odnośnie środków finansowych na wypłatę świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu dla osób uprawnionych,
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych o zadaniach realizowanych ze środków budżetu państwa uwzględniając w szczególności terminy i sposoby ich przedstawiania,
- wykonywanie innych czynności i poleceń przełożonych związanych z zajmowanym stanowiskiem pracy,
- prowadzenie dokumentacji i sprawozdawczości dot. odprowadzania składek społecznych i zdrowotnych do ZUS, KRUS od wypłacanych przez Ośrodek świadczeń- współpraca z ZUS, KRUS w tym zakresie,
- przyjmowanie i selekcja oraz wysyłka korespondencji oraz archiwizacja dokumentów w ramach własnej sekcji,
- zestawienie potrzeb w zakresie sprzętu biurowego, art. biurowych, papierniczych, druków itp. niezbędnych w ramach własnej sekcji,
- szczegółowe zadania pracowników zawarte są w indywidualnych zakresach czynności.
§15
Sekcja Świadczeń Wychowawczych, świadczenia „Dobry Start” i Karty Dużej Rodziny
- Pracą Sekcji Świadczeń Wychowawczych i Kart Dużej Rodziny kieruje Kierownik.
- Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością pracowników sekcji.
- Do zadań Sekcji Świadczeń Wychowawczych, Świadczenia „Dobry Start” i Karty Dużej Rodziny należy:
- ustalenie prawa do świadczeń wychowawczych, świadczenia „Dobry Start” oraz sporządzanie list wypłat,
- ustalanie uprawnień do nadawania rodzinie Karty Dużej Rodziny,
- przyjmowanie, przygotowywanie wniosków wraz z całą dokumentacją obowiązującą dla świadczeń wychowawczych, świadczenia „Dobry Start” i Karty Dużej Rodziny,
- prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie ww. świadczeń,
- wstrzymywanie lub zawieszanie wypłaty świadczeń,
- weryfikacja świadczeń,
- realizacja zadań, w tym przygotowywanie pełnej dokumentacji do wojewody w zakresie zastosowania przepisów o koordynacji w kwestii ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego,
- przyjmowanie i weryfikacja dokumentacji o dochodzie rodzin korzystających ze świadczeń od pracodawcy,
- pozyskiwanie i weryfikacja zaświadczeń o dochodzie wydanych przez właściwy urząd skarbowy,
- posługiwanie się systemem informatycznym stosowanym w urzędach administracji publicznej realizujących zadania w zakresie świadczeń wychowawczych, świadczenia „Dobry Start” i Karty Dużej Rodziny, w celu zapewnienia jednolitości stosowania prawa oraz spójności monitorowania świadczeń w zakresie objętym ustawą,
- udzielanie na żądanie właściwych organów wyjaśnień oraz informacji co do okoliczności mających wpływ na prawo korzystania z systemu w zakresie świadczeń wychowawczych, świadczenia „Dobry Start” i Karty Dużej Rodziny,
- gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych (w zakresie określonym w ustawie) osób oraz członków ich rodzin do celów ustalenia uprawnień do świadczeń wychowawczych, świadczenia „Dobry Start” i Karty Dużej Rodziny
- przygotowywanie decyzji o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń,
- gromadzenie informacji niezbędnych do podjęcia postanowienia o umorzeniu kwot nienależnie pobranych świadczeń w całości lub w części, odroczeń terminu płatności, rozłożenia na raty, jeżeli zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności dotyczące sytuacji rodziny,
- sporządzanie zapotrzebowania odnośnie środków finansowych na wypłatę świadczeń wychowawczych i świadczenia „Dobry Start”,
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych o zadaniach zrealizowanych ze środków budżetu państwa uwzględniając w szczególności terminy i sposoby ich przedstawiania,
- wykonywanie innych czynności i poleceń przełożonych związanych z zajmowanym stanowiskiem pracy,
- przyjmowanie i selekcja oraz wysyłka korespondencji oraz archiwizacja dokumentów w ramach własnej sekcji,
- zestawienie potrzeb w zakresie sprzętu biurowego, art. biurowych, papierniczych, druków itp. niezbędnych w ramach własnej sekcji,
- szczegółowe zadania pracowników zawarte są w indywidualnych zakresach czynności w tym m.in.: prowadzenie sprawozdawczości w zakresie wykonania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
§16
Sekcja Asysty Rodzinnej
- Asystent rodziny podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
- Do zadań Asystenta rodziny należy:
- opracowywanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
- udzielanie pomocy rodzinie w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
- udzielanie pomocy rodzinie w rozwiązywaniu problemów psychologicznych, w tym dotyczących uzależnień,
- udzielanie pomocy rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
- wspieranie aktywności społecznej rodzin,
- motywowanie członków rodziny do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach pozaszkolnych, psychoedukacyjnych,
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny kierownikowi GOPS,
- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
- sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- realizacja zadań w zakresie ustawy z 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
- szczegółowe zadania Asystenta rodziny są zawarte w indywidualnym zakresie obowiązków,
- przyjmowanie i selekcja oraz wysyłka korespondencji oraz archiwizacja dokumentów w ramach własnej sekcji,
- zestawienie potrzeb w zakresie sprzętu biurowego, art. biurowych, papierniczych, druków itp. niezbędnych w ramach własnej sekcji.
§17
Główny Księgowy
- Główny Księgowy podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka.
- Do zadań Głównego Księgowego należy m.in.:
- wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości GOPS, prowadzenie rachunkowości jednostki,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- składanie kontrasygnaty na dokumentach mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych,
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i ich analizy,
- udzielanie informacji i wyjaśnień dot. budżetu Kierownikowi GOPS,
- organizowanie i doskonalenie sporządzania, przyjmowania obiegu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i ochronę mienia społecznego, prowadzenia księgowości, sporządzania kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej,
- organizowanie i doskonalenie prowadzenia księgowości oraz sporządzania kalkulacji i kosztów sprawozdawczości finansowej w celu zapewnienia ich prawidłowości i rzetelności z zastosowaniem racjonalnej organizacji pracy i techniki przetwarzania danych,
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości i sporządzania kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:
- terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,
- ochronę mienia społecznego i terminowe dokonywanie rozliczeń,
- sporządzanie listy wynagrodzeń, nagród, dodatków pracowników GOPS, naliczanie i odprowadzanie podatku od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne do ZUS,
- opracowanie projektu budżetu GOPS i sporządzenia rocznego bilansu,
- prowadzenie ewidencji okresowej sprawozdawczości wynagrodzeń oraz wszelkiej dokumentacji w tym zakresie:
- umów o pracę,
- wypłat zasiłków z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- spraw ubezpieczenia ZUS,
- wystawianie zaświadczeń o wysokości zarobków pracowników,
- prowadzenie rejestru wydatków i związanych z nimi umów zamówień dokonywanych zgodnie z procedurą ustawy o zamówieniach publicznych,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, zasad sporządzania, przyjmowania i przechowywania dokumentów finansowych,
- współdziałanie z Kierownikiem w opracowywaniu planów rzeczowo-finansowych działalności Ośrodka,
- współpraca w zakresie zagadnień finansowych ze Skarbnikiem Gminy Adamówka,
- nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem środków finansowych będących w dyspozycji Ośrodka, a przeznaczonych na określone cele i zadania,
- należyte przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych,
- występowanie do Kierownika Ośrodka z wnioskami o przeprowadzenie kontroli określonych zagadnień, w miarę występujących potrzeb,
- prowadzenie dokumentacji umów zleceń i rozliczanie na podstawie przedstawionych rachunków,
- naliczanie ekwiwalentu za odzież i obuwie robocze oraz pranie i konserwację odzieży i obuwia dla pracowników terenowych Ośrodka, prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
- naliczanie i ewidencja przysługujących pracownikom na czas pracy świadczeń (mydło, ręcznik, herbata itp.),
- Główny Księgowy ponosi odpowiedzialność za całokształt spraw finansowych GOPS,
- przyjmowanie i selekcja oraz wysyłka korespondencji oraz archiwizacja dokumentów w ramach własnej sekcji;
- zestawienie potrzeb w zakresie sprzętu biurowego, art. biurowych, papierniczych, druków itp. niezbędnych w ramach własnej sekcji,
- szczegółowe zadania Głównego Księgowego są zawarte w indywidualnym zakresie obowiązków.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§18
Zmiany postanowień niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej i takiego trybu, jaki obowiązuje przy jego wprowadzaniu.